Buy less and use what you have for longer
Aiayu er et brand der ønsker at opfordrer sine kunder til at købe mindre tøj, og bruge det man har i forvejen noget mere. Deres store opfordring lyder på dette, for netop at skåne planeten mod overproduktion at tøj og dermed overbelastning af miljøet.
Når Aiayu opfordrer deres kunder til at minimere deres tøjforbrug, mener de, at det er bedre at købe et stykke tøj af rigtig god kvalitet som holder i mange år, fremfor at købe noget, som du alligevel smider ud efter kort tids brug. Brandet mener ikke at man burde stræbe efter det nye i modeverdenen, men snarer det gode.
Bag om Aiayu
Stifterne bag Aiayu er to kvinder ved navn Maria Glæsel og Maria Høgh Heilmann. Sidstnævnte startede brandet i 2005, og Maria Glæsel blev en del af brandet tilbage i 2011.
Maria Høgh Heilmann er uddannet designer, og har før opstarten af Aiayu beskæftiget sig med jobs inden for mode- og designbranchen. Maria Glæsel er uddannet på handelsskole, og har i hendes karriere før hun blev en del af Aiayu ikke beskæftiget sig med noget i modebranchen.
Made to last ideologi
Aiayu er tilmed meget bevidst om hvilke tekstiler de bruger til at producerer deres produkter med. Det er yderst vigtigt for dem at bruge naturlige materialer, ikke blot fordi kvaliteten og udseendet er i top, men fordi det er langt mere bæredygtigt.
Med naturlige materialer af topkvalitet lever virksomheden også op til ideologien om at produkterne er ”made to last”, hvilket er en stor del af brandets dna. Med andre ord, så kan Aiayu forsikrer deres kunder om, at produkter købt hos dem, vil høre til i kundens garderobe som fast inventar i mange år.
Certificeringer
Der er ingen tvivl om, at Aiayu er et brand der prioriterer deres materialevalg frem for rigtig meget andet – det står også meget klart, at materialerne som tøjet er lavet af, i aller højeste grad definerer brandet. Lige så vigtige materialerne er for brandet, lige så vigtigt er det for dem at udvælge de rigtige leverandører. Deres leverandører skal ikke blot være dygtige til deres håndværk og være kloge på materialer, de skal også være interesseret i at indgå et langtidsorienteret samarbejde med Aiayu.
Aiayu ser nemlig deres leverandører som mennesker der deler samme værdier som dem, hvad angår entusiasme rettet mod tekstiler og måden hvorpå man behandler andre mennesker og planeten med respekt.
Efter 15 års eksistens i modebranchen, har brandet erfaret at de langtidsorienterede samarbejder med deres leverandører betyder klart mere for dem personligt, end diverse certificeringer gør. Men hvis man kigger mere praktisk på certificeringerne, bliver det tydeligt for Aiayu hvorfor de naturligvis har en stor betydning for brandet alligevel. Certificeringerne er med til at sikre at deres leverandører lever op til de etiske krav som Aiayu har i forhold til arbejdsforhold og bæredygtighed. Og dermed er det vigtigt at Aiayus kunder bliver gjort opmærksomme på dette.
Zero waste program
Det er ikke nogen hemmelighed, at tøjindustrien i dag er en stor byrde for miljøet. Det har været normalt i tøjindustrien, at rigtig meget tøj gik til spilde under udskæringer, og ikke mindst hvis der skulle ske ændringer i kollektionenerne. Dette er Aiayu stor modstander af, hvorfor de også i dag har et ”zero waste program” som de har skabt for at undgå spild af materialer. Når man køber et produkt i en af Aiayus butikker, får man en tote bag med i stedet for en plastikpose. Denne tote bag er lavet af deadstock fra andre brands i modeindustrien, og på denne måde er Aiayu med til at minimere spildet af tøj. Dette er blot en af måderne hvorpå Aiayu bidrager til en fremtid med fokus på bæredygtighed i modeindustrien. Derudover genbruger Aiayu også 2000 kilo rester fra deres bomulds produktion i Indien. Af resterne fra bomuldsproduktionen i Indien laver Aiayu produkter som bomuldsnet og ikke mindst gulvtæpper til hjemmet. Selvom rester fra en produktion ikke lyder særligt unikt, så er det faktisk præcis hvad disse produkter er, netop fordi, at virksomheden ikke har en chance for at vide hvilken slags tekstil rester der er tilbage, og derfor bliver disse produkter en form for limited edition, da der ingen garanti er for, at de samme bliver lavet igen.
Aiayu har valgt at donere de penge som de tjener på deres ”zero-waste ”produkter, til en lokal skole I Indien som hjælper udfordrede børn. Skolen hedder TEARS, og er kort for ”Train, Educate and Rehabilitate Socially” Dette er noget Aiayu ligger en store ære i at kunne gøre og håber at det i fremtiden kan gøre en forskel.